W polskim prawie podatkowym istnieje bardzo wiele ulg
podatkowych, z których wielu z nas może skorzystać. Warunkiem zwykle jest złożenie
odpowiedniego zeznania i opcjonalnie załącznika do niego. W takiej sytuacji możemy
zostać zwolnieni z płacenia części lub nawet w niektórych sytuacjach całości należnego
fiskusowi podatku. Jednym z załączników, który pozwala na pomniejszenie należnej kwoty
podatku jest popularny załącznik PIT-D.
Kto może załączyć PIT-D?
Załącznik PIT-D przeznaczony jest dla wszystkich płatników, którzy rozliczają się za pomocą
PIT-37, PIT-36 i PIT-28, zarówno indywidualnie jak również z małżonkiem. W przypadku
małżonków złożony powinien zostać pojedynczy załącznik dla obu osób. Warto jednak mieć na
uwadze, że w przypadku rozdzielności majątkowej lub też osób rozwiedzionych i prowadzących
wspólne gospodarstwo domowe nie można takiego załącznika składać wspólnie, a należy to
zrobić osobno.
Co uzyskam dzięki PIT-D?
Załącznik PIT-D pozwala nam na odliczenie kwoty od podatku z następującego tytułu:
- ulgi odsetkowej – z tytułu spłaty odsetek naszego kredytu lub pożyczki, która została
udzielona nam w latach 2002-2006 jedynie na cele mieszkaniowe. Ulga ta przysługuje
również w przypadku kredytów udzielonych na refinansowanie takich zobowiązań. Ważne, by
umowa taka była zawarta przed dniem 01-01-2007 roku i nie trwała dłużej niż do końca
2027 roku
- kontynuacji gromadzenia oszczędności na kasie mieszkaniowej, założonej w jednym rachunku
oszczędnościowo-kredytowym w wyłącznie jednym banku
- spłaty kredytów i pożyczek zakładowych przeznaczonych na dowolne cele mieszkaniowe,
które zostały zaciągnięte w latach 1992-93
- ulgi remontowej. Tylko w sytuacji, gdy takie wydatki nie znalazły pokrycia w dochodach,
przychodach lub podatku za poprzednie lata. To popularny sposób na odliczenie całkiem
sporych kwot od należnego państwu podatku dochodowego w rozliczeniu PIT-37 (ulga).
Zwykle posiadamy jakieś wydatki na cele mieszkaniowe czy remontowe w domach i
mieszkaniach i właśnie dlatego warto pamiętać o złożeniu również takiego załącznika we
właściwym urzędzie skarbowym i odpowiednie udokumentowanie tych wydatków, które
ponieśliśmy w roku ubiegłym.